Dlaczego ceny detaliczne ciągle rosną

Opublikowano: 06-07-2022

Wróć do spisu artykułów



Wybierając się na zakupy do sklepu możemy zaobserwować, że ceny różnych towarów i produktów rosną praktycznie z dnia na dzień. Najbardziej dotyka nas wzrost cen tych artykułów, których używamy na co dzień. Będzie więc chodziło przede wszystkim o produkty żywnościowe, a także te niezbędne do utrzymania czystości w domu. Już teraz możemy zauważyć, że za koszyk zakupów zapłacimy nawet 20-30% więcej niż to było jeszcze kilka miesięcy temu. Poza tym, drożeją również inne towary, z których korzystamy rzadziej, ale jednak są nam potrzebne. Dlaczego tak się dzieje? I czy sklepy nie mogą sprzedawać podstawowych produktów taniej?

Skąd się bierze wzrost cen

Wzrost cen wywołany jest między innymi dużą inflacją, a także trudniejszym dostępem do określonych produktów. Niestety, zdarza się również, że sklepy zawyżają ceny tylko dlatego, że mogą sobie na to pozwolić, bo klient i tak kupi dany towar. Na szczęście ten ostatni przypadek należy do rzadkości. Trzeba przy tym zauważyć, że sklepu nie zawyżają cen same z siebie. Kupują one towar z hurtowni, która również zmuszona jest zawyżyć ceny produktów sprzedawanych hurtowo. To z kolei wynika z wyższych cen jakie oferuje producent. Biorąc pod uwagę rosnące koszty produkcji w zasadzie każdego artykułu (trzeba tutaj wliczyć wynagrodzenia pracowników, a także opłaty za media, które ostatnio bardzo wzrosły), nie ma się co dziwić, że finalnie trafia do nas produkt sporo droższy niż jakiś czas temu. Wszystko wskazuje na to, że sytuacja ta będzie się utrzymywać i nie ma co liczyć na obniżki cen nawet podstawowych produktów.

Jak sobie radzić kiedy wszystko drożeje

Powstaje więc pytanie jak sobie radzić w takiej sytuacji. Nie jest ona łatwa dla każdego - ani dla producenta, ani dla hurtowni, ani dla detalistów, ani finalnie dla pojedynczych klientów. Tak naprawdę wszyscy szukają oszczędności gdzie tylko mogą, jednak faktem jest, że w wielu przypadkach po prostu trudno na czymkolwiek zaoszczędzić. Producent nie może płacić mniej pracownikom ani zbytnio ograniczyć wydatków na media. W przypadku hurtowni, a także detalistów kwestia ta wygląda bardzo podobnie. Cierpi na tym klient, jednak nie jesteśmy w stanie nic na to poradzić. Oszczędności może szukać w zasadzie tylko ten ostatni, poprzez pewne zmniejszenie wydatków i ustalenie na co przeznaczyć określoną kwotę pieniędzy z budżetu domowego.





Nasi partnerzy

Back to top