Na rynku znajdziemy wiele różnorodnych firm i przedsiębiorstw zajmujących się sprzedażą. Niektóre z nich, takie jak hurtownie, nastawione są w głównej mierze na sprzedaż hurtową. Inne, takie jak sklepy osiedlowe, czy supermarkety stawiają raczej na sprzedaż detaliczną. Obie te formy sprzedaży - hurt i detal - różnią się między sobą w znaczący sposób. Przyjrzyjmy się pokrótce niektórym z tych różnic. Pomoże nam to podjąć decyzję o tym z usług jakiego typu przedsiębiorstwa będzie lepiej korzystać w naszym przypadku.
Sprzedaż hurtowa
Pierwszą opcją jest sprzedaż hurtowa, znana również po prostu jako hurt. Jest to sprzedaż różnego rodzaju produktów z dowolnej branży w tak zwanych ilościach hurtowych, czyli najprościej rzecz biorąc w dużych, a nawet bardzo dużych ilościach. Dzięki temu z tego rodzaju sprzedaży mogą korzystać klienci, którym potrzebne są właśnie takie spore ilości danego towaru czy produktu. Aby je pomieścić, firmy zajmujące się sprzedażą hurtową muszą zadbać o odpowiednią przestrzeń, w której będą one zgromadzone. Tak powstają chociażby dobrze nam znane hurtownie, czy magazyny. Z drugiej strony, firmy takie mogą nie posiadać swojej własnej przestrzeni, a jedynie pośredniczyć w kontaktach pomiędzy kupującym, a producentem. Ze względu na sprzedaż produktów w dużych ilościach oraz ich zakup bezpośrednio od producenta, hurtownie mogą je dalej odsprzedawać po konkurencyjnych i dużo niższych cenach niż detaliści.
Sprzedaż detaliczna
Zupełnie inaczej wygląda sprzedaż detaliczna. Rządzi się ona innymi prawami, dlatego też można powiedzieć, że jest niejako odrębną gałęzią sprzedaży. Firmy zajmujące się tego typu handlem sprzedają towar w ilościach detalicznych, a więc jego pojedyncze sztuki. Jak już wspomnieliśmy, są to na przykład sklepy osiedlowe, czy większe markety. Nie muszą one posiadać aż tak dużych składów, mimo że zazwyczaj mają pewną ilość towarów w zapasie w niewielkim przysklepowym magazynie. Kupują oni sprzedawane produkty od sprzedawców detalicznych, jednak aby zarobić na ich odsprzedaży muszą nieco zawyżyć ceny. Zazwyczaj niewielkie sklepy mają bardziej zawyżone ceny, a supermarkety mniej. Wiąże się to z faktem, że te ostatnie często kupują towary bezpośrednio od producenta, co pozwala ominąć jeden szczebel w drabinie sprzedażowej.